::. Pomorze Zachodnie .:: Dzisiaj jest
AUTO-ŚWIST
Strona Główna | Samorządy  :: Gminy  :: Miasta  :: Powiaty | Informacja Publiczna  :: Biuletyny BIP  :: Instytucje i Urzędy Państwowe  :: E-urzędy  :: Lokalne centra certyfikacji  :: Przetargi  :: Związki  :: Stowarzyszenia  :: Kościoły i Związki wyznaniowe  :: Uczelnie | Biznes  :: Gospodarka Morska  :: Rolnictwo  :: Transport  :: Komunikacja  :: Usługi  :: Motoryzacja | Kultura i Rozrywka  :: Książnice i Biblioteki  :: Muzea i Wystawy  :: Teatry  :: Kina | Nasz Region  :: Ludzie Regionu  :: Reportaże  :: Publicystyka  :: Wywiad z...  :: Wydarzenia  :: Sport  :: Media | Ogłoszenia | Turystyka i Wypoczynek | O nas | Hity Serwisu  :: Gorący temat |

Nowe Pomorze Zachodnie już za...

Zapraszamy również na pomorzezachodnie.tv-polska.eu

dni
godzin
minut
sekund
::. Szukaj w serwisie:   Po wyników
..:: Biznes ::..
Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie
Ważne telefony
ZWiK Szczecin




..:: Instytucje ::..
Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Urząd Miejski w Szczecinie
Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie
Urząd Miasta Świnoujścia

« Wstecz

Autostradą w siną dal . . .
PiąTek 15 Lipiec 2005

by się pojechało. Ale się nie pojedzie. Tradycyjnie już wraz z nastaniem okresu wakacyjnego a więc i wzmożonych wyjazdów wraca jak bumerang temat autostrad, które w Polsce od zawsze „są planowane” lub „są w budowie”

To, że dla nowoczesnych państw siłą jego rozwoju jest rozbudowana sieć transportowa wiadomo nie od dziś. Powtarza to każdy ekspert i urzędnik od stopnia szeregowego aż do ministra. Mówi, planuje, obiecuje i ...autostrad jak nie było tak nie ma. A plany mamy ambitne – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że w latach 2003 – 2013 powstanie w Polsce 1500 km autostrad a więc będziemy ich mieli wtedy 2085 km ( dziś policzyli ,że mamy ich 539 km ) W ubiegłym roku powstało rzekomo 69 km a prognozy na ten rok są bardziej optymistyczne bowiem szacuje się, że powstanie ich aż 122. Dodajmy jeszcze , że w Hiszpanii czyli kraju , który najszybciej rzekomo mamy dogonić powstaje ich rocznie ponad 300 km. Tyle statystyka.

Autostrady muszą w Polsce powstać. Jest to jedno z najważniejszych zadań przyszłego rządu, który powinien skierować na ten cel ogromne środki. Piszę rządu bowiem między bajki należy włożyć teorie, że autostrady wybudują w Polsce prywatni koncesjonariusze. Oni co najwyżej spiją śmietankę wzorem Kulczyka za którego autostradę trzeba płacić w przeliczeniu do zarobków bodaj najdrożej w Europie ( 11 zł za auto osobowe za bramkę co około 40 km a są takie na jego krótkiej autostradzie już trzy !!! ) A więc trzeba zintensyfikować program budowy autostrad tak żeby móc prawidłowo funkcjonować w przyszłości i rozwijać gospodarkę. Jak na razie efekt jest taki, że krótsze autostrady w Europie ma tylko Rumunia.

Nie będziemy tutaj przekonywać długimi wywodami o potrzebie ich budowy bo to jak zaznaczyłem dla każdego jest oczywiste. Jedynie ważną kwestią pozostaje kształt sieci autostrad. Tutaj ścieraly się dwie koncepcje. Pierwsza zakładała , że autostrady tworzyłby prawdziwą sieć w środku Polski czyli połączony obwód miast Poznań – Wrocław – Katowice - Kraków – Lublin – Warszawa – Toruń a do nich miały być zrobione odgałęzienia na Szczecin , Gdańsk i podobne. Ta pajęcza sieć autostrad to było najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia rozwoju ekonomicznego oraz strategicznego Polski jednak została zarzucona na rzecz niezbyt jak pokazują ostatnie lata rozwojowej koncepcji czterech autostrad – dwóch tranzytowych Wschód – Zachód oraz też początkowo dwóch Północ – Południe z których została już tylko ta z Gdańska. Jest to o tyle ważne zagadnienie bowiem rozwój Polski jest uzależniony od tzw rozwoju południkowego wzdłuż rzek niezwykle ważnego krwiobiegu łączącego Skandynawię z Bałkanami co zawsze przynosiło nam efekty ekonomiczne. Parcie przez Unię na budowę dwóch tras tranzytowych przez nasze terytorium jest tylko w ich interesie bowiem mając doskonałe i cały czas rozwijając gospodarcze stosunki z Rosją liczą na ogromne zyski z tego tytułu. A zarzucenie budowy A3 z portów Szczecina/Świnoujścia oraz opóźnienia w budowie A1 z portów Trójmiasta przy jednoczesnym popieraniu autostrady Via Hanzeatica czyli starej germańskiej koncepcji połączenia Berlina z Pribałtyką powinno już być odbierane jako sabotaż ekonomiczny i odcięcie się Polski od morza.

Co więc nam pozostaje? Dążyć do wspierania budowy sieci autostrad przez przyszły rząd Samoobrony, która rozumie, że wzmożone parcie na budownictwo przyniesie wiele nowych miejsc pracy. Jak na razie żaden z rządów pookrągłostołowych tego nie czyni przyczyniając się tym samym do zapaści ekonomicznej Polski.

(-)Marcin Martynowski

Wasze opinie + Dodaj Komentarz
» Gość: oRij0g5iRQar, 2013-09-07 01:03:37
» Gość: zefrVwGF, 2012-04-29 14:52:33

nasz kanał TV

E-Urząd

Ogłoszenia

Ogłoszenia

Forum dyskusyjne Pomorza Zachodniego

 

Pomorzezachodnie.pl
Dodaj do ulubionych
Poleć znajomemu
Ustaw jako startową



Nasz serwis odwiedziło
15316048
Gości

Kanał RSS Pomoc RSS
 
Copyright by` WTF Alfa Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia