::. Pomorze Zachodnie .:: Dzisiaj jest
AUTO-ŚWIST
Strona Główna | Samorządy  :: Gminy  :: Miasta  :: Powiaty | Informacja Publiczna  :: Biuletyny BIP  :: Instytucje i Urzędy Państwowe  :: E-urzędy  :: Lokalne centra certyfikacji  :: Przetargi  :: Związki  :: Stowarzyszenia  :: Kościoły i Związki wyznaniowe  :: Uczelnie | Biznes  :: Gospodarka Morska  :: Rolnictwo  :: Transport  :: Komunikacja  :: Usługi  :: Motoryzacja | Kultura i Rozrywka  :: Książnice i Biblioteki  :: Muzea i Wystawy  :: Teatry  :: Kina | Nasz Region  :: Ludzie Regionu  :: Reportaże  :: Publicystyka  :: Wywiad z...  :: Wydarzenia  :: Sport  :: Media | Ogłoszenia | Turystyka i Wypoczynek | O nas | Hity Serwisu  :: Gorący temat |

Nowe Pomorze Zachodnie już za...

Zapraszamy również na pomorzezachodnie.tv-polska.eu

dni
godzin
minut
sekund
::. Szukaj w serwisie:   Po wyników
..:: Biznes ::..
Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie
Ważne telefony
ZWiK Szczecin




..:: Instytucje ::..
Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Urząd Miejski w Szczecinie
Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie
Urząd Miasta Świnoujścia

« Wstecz

W POSZUKIWANIU CZŁOWIEKA...
PiąTek 30 Marzec 2007

Joanna NOWIŃSKA

Swojąnajnowszą premierę koszaliński Teatr Propozycji "Dialog" zaprezentował 8 lutego 2007. Poetycki, wyreżyserowany przez Marię ULICKĄ spektakl Szukam człowieka. zgromadził w Domku Kata wyjątkowo liczną publiczność. Po raz kolejny potwierdziła się magnetyczna moc przyciągania ukryta w wielkiej poezji. Tym razem była to twórczość artystów żydowskich - Władysława Szlengela, Uri Cwi Grinberga, Zuzanny Ginczanki, Mordechaja Gebirtiga i Antoniego Słomińskiego - spleciona ze współczesnym poetyckim komentarzem polskich twórców - Mariana Piechala i ks. Henryka Romanika. Piękno, tragizm i głębię ponadczasowego przesłania zawartą w tej poezji przekazali dialogowi aktorzy - Agnieszka PERA, Wacław DĄBROWSKI i Jerzy LITWIN. Spektakl został wpisany w tradycję Światowego Dnia Pamięci o Holokauście obchodzonego 27 stycznia.

Preludium do poetyckiej wyprawy w dramatyczną przeszłość "tułaczego" narodu były przypomniane przez aktorów słowa Barbary Krawcowicz z Forum Żydów Polskich:

"Żydzi są narodem księgi. Nie oznacza to jednak wyłącznie, że Księgę studiują, ale również i to, że księgi tworzą. Często są to księgi o ich tułaczym życiu, bardzo często - o Holokauście. Pomiędzy setkami tysięcy ksiąg żydowskich znajdujemy wiele takich, których autorzy sięgnęli po poezję jako najbliższy im, najdoskonalszy środek wyrazu."

Rozpisany na trzy głosy nastrojowy i pełen silnych emocji spektakl przeciwstawia osobiste doświadczenia i nieuchronną brutalność historii. Imponuje niepowtarzalną formą poetyckiego przekazu oraz bogactwem treści, pulsuje cierpieniem, odważnie egzorcyzmuje demony przeszłości, zmierzając się jednocześnie z niełatwą teraźniejszością. Smutek, ból, nostalgia zdają się być wpisane w dramatyczną przeszłość przywołaną przez poezję żydowskich twórców w zimowy wieczór na scenie Teatru "Dialog". To podróż przez dzieje znaczone lękiem, niepewnością, przeczuciem kruchości życia i nieuchronnością śmierci, a także - cierpieniem, wynikającym z jakże mocno zakorzenionych w ludzkiej wyobraźni stereotypów, tak prosto i przejmująco przedstawionych w poruszającym wierszu Nihil novi inaugurującym spektakl. Czy podziw dla precyzji poetyckiego, pełnego głębi słowa, splecie się z konstruktywną refleksją? Czy napisane przed laty, pełne goryczy słowa żydowskiego poety nie są ciągle aktualne? Czy przedstawiony przez Władysława Szlengela wizerunek Żyda należy już do przeszłości? Czy żydowskim poetom udaje się teraz uwierzyć w świat pełen dobra i piękna, czy wśród otaczających ich ludzi, mogą odnaleźć prawdziwego człowieka? Na te pytania musimy odpowiedzieć sobie sami.

Z misternie skomponowanych, zawartych w spektaklu wierszy, wyłaniają się nie tylko syntetycznie przedstawione dzieje narodu żydowskiego, ale również indywidualność artystów, dokumentujących i komentujących tragiczne wydarzenia, których tak wiele musieli doświadczyć.. Najbardziej znany spośród nich to Władysław Szlengel, zwany "kronikarzem tonących". Tworzył poetyckie dokumenty utrwalające tragiczną zagładę Żydów w warszawskim getcie.

Jednak już sam akt poetyckiej kreacji w tak ostatecznych i tak okrutnych okolicznościach stał się manifestacją wiary w siłę i bezcenną wartość życia, które tak mocno i tak krótko mogła kochać Zuzanna Ginczanka. Młoda, niezwykle utalentowana i zjawiskowo piękna poetka, stała się legendą przedwojennej Warszawy. Wybuch wojny przerwał świetnie zapowiadającą się literacką karierę. Wówczas napisała dramatyczny, nasycony przeczuciem śmierci utwór Non omnis moriar, mistrzowską parafrazę znanego wiersza Testament mój Słowackiego, nasyconą atmosferą okrutnych czasów zagłady. Niestety, intuicja okazała się prorocza. Zginęła rozstrzelana przez hitlerowców w wieku zaledwie dwudziestu siedmiu lat.

Kolejny wybitny żydowski poeta, którego twórczość mieliśmy okazję poznać, to ekspresyjny i ekstatyczny Uri Cwi Grynberg. Tragicznewspomnieniaokrutnych czasów Holokaustu, spotkanie z bólem, strachem i śmiercią, przekładają się w jego utworach na kontemplację cierpienia. Nie potrafi pogodzić się tragizmem losu Żydów-wygnańców, podejmuje więc dramatyczny dialog z Bogiem, błagając o spokój "pobielonego domu pod napojonym rosą i błękitem rozgwieżdżonej nocy sklepieniem."

Nostalgiczną, pogodną, bliską kolorytowi obrazów Chagalla atmosferę przedwojennych żydowskich miasteczek, gdzie zgodnym chórem rozbrzmiewały - "złączone wiatrem" - biblijne i polskie pieśni, przywołuje w swej twórczości Antoni Słomiński. Przedstawia również sugestywną wizję - marzenie o człowieku tolerancyjnym, wrażliwym, współczującym, dzielącym przeżycia z całą cierpiącą ludzkością.

Bogaty świat wyobraźni poetów, czerpiących inspirację z tradycji, z historii i z osobistych, najczęściej dramatycznych przeżyć, klarownie i wyraziście przybliżyli publiczności dialogowi aktorzy. W zbiorowej kreacji na plan pierwszy wysuwa się Jerzy Litwin. W pamięci widzów na długo pozostanie nowatorsko i oryginalnie przez niego zinterpretowany wiersz Mariana Piechala Ostatni koncert Jankiela. Dramatyczna polemika z dziedzictwem polskiego romantyzmu staje się tłem jednostkowej historii Żyda-artysty w "czasach zagłady". Swoją, zasługującą na uznanie i podziw rolę aktor nasyca silnymi emocjami - buntem, rozpaczą i gorzką ironią. Porywającej ekspresji towarzyszy mistrzostwo warsztatowe - perfekcyjnie opracowany gest i wirtuozeria słowa.

Agnieszka Pera rozjaśnia mroczny klimat spektaklu swoją kobiecą delikatnością i wrażliwością, szczególnie wyrazistą w wierszach Zuzanny Ginczanki, gdzie młodość, piękno i wdzięk skazane są na nieuchronną zagładę. WacławDąbrowski właściwym sobie ironicznym dystansem i spokojem podkreśla przewrotność wyroków historii.

Wielka poezja wydaje się być tworzywem, z którego Maria Ulicka najchętniej buduje swe teatralne wizje. Przeniosła już na dialogową scenę twórczość wielkich polskich romantyków - Adama Mickiewicza i Cypriana Kamila Norwida, przybliżyła poezję Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Biorąc na warsztat dziedzictwo kultury żydowskiej przygotowała spektakl nastrojowy, wyciszony, teatr wzruszeń, zadumy, sceptycznej mądrości, gorzkiej ironii, odważnie mierząc się z trudną historią. Siłę słowa podkreśliła ascetyczną scenografią, rozjaśniając czerń jedynie blaskiem świec płonących w siedmioramiennej menorze. Tylko w jednej scenie przełamuje wszechobecną czerń barwnym akcentem. Jednak efemeryczna tęcza barw, jaką tworzą zwiewne kobiece suknie, zyskuje wymiar metafory, podkreślając dramatyzm poetyckiego tekstu. Jest bowiem symbolem kobiecych tęsknot i pragnień, które nigdy nie będą mogły być spełnione. Finalizując swą sceniczną opowieść współczesnym wierszem ks. Henryka Romanika, Maria Ulicka pozostawia jednak nadzieję, że w swych odwiecznych poszukiwaniach tułaczy naród dotrze do upragnionej przystani, że tęsknota człowieka za doskonałością zostanie wreszcie ukojona.

Sugestywny, nasycony przenikliwym smutkiem klimat spektaklu współtworzy ilustracja muzyczna wybrana przez Wincentego Stachowskiego. Z poetyckim przekazem idealnie współgrają pieśni Gołdy Tencer, wspaniałej pieśniarki, aktorki i niezrównanej interpretatorki poezji żydowskich artystów.

Wasze opinie + Dodaj Komentarz
Ten news nie ma jeszcze żadnych opinii. Twoja może być pierwsza...

nasz kanał TV

E-Urząd

Ogłoszenia

Ogłoszenia

Forum dyskusyjne Pomorza Zachodniego

 

Pomorzezachodnie.pl
Dodaj do ulubionych
Poleć znajomemu
Ustaw jako startową



Nasz serwis odwiedziło
15462713
Gości

Kanał RSS Pomoc RSS
 
Copyright by` WTF Alfa Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia